یزدفردا "رئيس دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه آرمان انقلاب آزادي براي همه ملت ايران بود تاكيد كرد: آن‌چه كه هدف انقلاب ما بود بسيار بالاتر از آن‌چيزي است كه به دست آورديم.
 
سيدمحمد خاتمي كه در مصلي شهر ياسوج و در جمعيت بالغ بر 20 هزار نفر از مردم اين شهر سخن مي‌گفت با تسليت شهادت امام حسن عسگري(ع) اظهار اميدواري كرد با ظهور حضرت مهدي جهان سرشار از ظلم, ستم, و تبعيض به جهاني از معنويات و عدالت تبديل شود.
وي در واكنش به شعار حاضرين در مصلي ياسوج كه شعار يا مرگ يا آزادي سر مي‌دادند گفت: من مي‌گويم هم زندگي, عدالت, اخلاق, آزادي و هم پيشرفت. مگر انقلاب اسلامي ما جز اين مي‌خواست و مگر شعار اصلي انقلاب ما آزادي, استقلال و جمهوري اسلامي نبود؟
رئيس دولت اصلاحات تصريح كرد: وقتي مي‌گوييم آزادي يعني كشور ما استبداد نمي‌خواهد و وقتي مي‌گوييم استقلال يعني سلطه بيگانه نمي‌خواهيم و وقتي مي‌گوييم جمهوري اسلامي يعني ملاك از يك طرف راي آزادانه مردم و از سويي ديگر حاكميت معيارهاي ديني و اخلاقي در جامعه است. بنابراين هم آزادي و هم استقلال و هم جمهوري اسلامي در اين زندگي, عدالت, رفع تبعيض و فقر و رفع تهديدها از جمهوري اسلامي ايران بايد سرلوحه باشد.
وي با بيان اينكه افتخار مي‌كند كه در بويراحمد و در ميان مردم شريف ياسوج حضور به هم برسانم با اظهار تاسف از اين‌كه نمي‌تواند در اين سفر با مردم شهرستان‌هاي ديگر استان ديدار كند گفت: اكنون كه وارد دهه چهارم انقلاب اسلامي شديم كشور بحران‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته و هر يك از اين بحران‌ها مي‌تواند قوي‌ترين كشورها را از پاي درآورد و يكي از اين بحران‌ها جنگ تحميلي بود.
خاتمي تاكيد كرد: درايت و شايستگي امام و مقاومت مردم و از خودگذشتگي ايثارگران, جانبازان و فداكاري جوانان مملكت ما را از بحران نجات داد و دماغ دشمن را به خاك ماليد.
وي تصريح كرد: ما در تمام بحران‌هاي كشور هر گاه جنگي در مي‌گرفت مقداري از خاك كشور را از دست مي‌داديم و تنها بعد از انقلاب و در جنگ تحميلي بود كه وجبي از خاك ما به دست دشمن نيفتاد و اين به خاطر از خودگذشتگي مردان اين سرزمين و جانبازان و ايثارگران و شهداي گران‌قدر ماست.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينكه ما بحران‌هاي زيادي را پشت سر گذاشتيم, اظهار داشت: آن‌چه كه هدف انقلاب ما بود بسيار بالاتر از آن‌چيزي است كه به دست آورديم.
وي تاكيد كرد: آرمان انقلاب ما, آزادي براي همه ملت بود و نيز برخورداري مردم از زندگي خوب و رفع محروميت از چهره كشور از جمله آرمان‌هاي ديگر انقلاب بود.
وي با اظهار تاسف از اينكه يكي از بااستعدادترين استان‌هاي كشور (استان كهكيلويه‌ و بويراحمد) هنوز از محروم‌ترين نقاط كشور است, گفت: اين وضعيت شايسته مردم استان كهكيلويه و بويراحمد نيست به خصوص با امكانات فراواني كه طي سال‌هاي گذشته در اين استان وجود داشته است.
خاتمي با بيان اينكه بايد غبار محروميت را از چهره اين استان زدود, اظهار داشت: همه با هم بايد به سوي رفع تهديدها و برخورداري بيشتر مردم از امكانات و حفظ حرمت و كرامت مردم با همدلي شما و تدبير مسوولان برويم و مي‌توان قله‌هاي بلند را با موفقيت طي كرد.
وي در پايان سخنان خود از آيت‌الله ملك حسيني امام جمعه شهر ياسوج و نيز نيروهاي مختلف كه در حفظ نظم مراسم تلاش كرده‌اند قدرداني كرد.

جزئیات پرسش و پاسخ خاتمی در سفر استانی به کهگلویه و بویر احمد

در ادامه سفر استانی سید محمد خاتمی به استان کهگلویه و بویر احمد، جمعه شب حجت الاسلام سید محمد خاتمی در جمع نمایندگان نشریات استانی حاضر شد و به سوالات آن ها پاسخ داد. به گزارش پایگاه خبری مجمع روحانیون مبارز، پرسش و پاسخ های خبرنگاران و پاسخ های ایشان به این شرح است:
خبرنگار هفته نامه عصر خبر: سوالی دارم که به این شایعه بر می گردد که اجماع در جناح اصلاح طلب امکان پذیر نیست و نیز با توجه به استقبالی که مردم سراسر کشور از شما دارند می خواستم بدانم که آیا شما مستقل خواهید ماند یا می خواهید برای شخص خاصی سپر شوید. آیا این واقیعت دارد؟
آقای خاتمی: در سوالات مطبوعات محلی شیراز و هم در این استان این نگرانی مطرح شد و آن هم تفرقه بین اصلاح طلبان و شکسته شدن آرا بود که نتیجه مطلوب نیست. البته باید رقابت آزاد و خوبی باشد و واقعا مردم به کسی که باید رای بدهند و به هرکسی که رای دادند مورد احترام است و این نگرانی کاملا به جایی است. من با بررسی همه جوانب احساس کردم که مجال خیلی زیادی نمانده که به این مسئله تعارف شود و باید برنامه ها را اعلام کرد. با احترام به همه کاندیداها تا الان هم که هستم مصمم هستم و انشالله در صحنه رقابت باشم. اما هدف بنده و در نهایت هدف ما این است دچار تفرقه آرا نشویم و مطمئن باشید هر کاری از دست من بر بیاید و هر هزینه ای که من باید بپردازم و حتی هر فداکاری که لازم باشد انجام بدهم این کار را خواهم کرد و شما اطمینان داشته باشید که در نهایت انشاالله جریان اصلاحات متحد و در کنار یکدیگر در عرصه خواهند بود و اجازه نخواهند داد که آرا پراکنده شود. من سپر کسی نیستم. البته که دلم برای اصلاحات، کشور، انقلاب و اسلام می سوزد و هر راهی که در این مسیر خدمت بکند آن راه را طی خواهم کرد و الان هم که هستم با جدیت آمدم برای این که یک فکر، یک راه و یک برنامه موفق شود. در عرصه انتخابات طبعا اشکالی هم ندارد که تریبون های مختلفی وجود داشته باشد که با دیدگاههای مختلف در اصول متحدی که هست مسائل را بیان کند و انشاالله در نهایت این قدر تدبیر در میان عقلای قوم و اصلاح طلبان هست که اجازه  ندهند این تفرقه آرا و تفرقه راه ها پیش بیاید.
خبرنگار سایت عصر دنا: البته من خبرنگار روزنامه اعتماد ملی هستم.
آقای خاتمی: من مخلص شما و آقای کروبی هم هستم. من که گفتم اصلاح طلبان عقل و تدبیر دارند آقای کروبی هم در بین آن ها است. من و آقای کروبی و دیگر دوستان، مطمئن باشید آنقدر تدبیر وجود دارد که پراکندگی نباشد.
خبرنگار سایت عصر دنا و روزنامه اعتماد ملی: دو تز این روزها از سوی افراطیون مطرح است. یکی ترور حضرتعالی و دیگری بحث رد صلاحیت شما، برنامه شما در این دو مورد چیست؟
آقای خاتمی: البته این مسئله ترور را نباید خیلی جدی گرفت. به خصوص این که می گویند بادمجان بم آفت ندارد و معلوم نیست ما شهادت به این طریق داشته باشیم. ما سی سال است که داریم زیادی زندگی می کنیم. قبل از انقلاب که هیچ بعد از انقلاب در سال 1359 به بعد که آن جریانات بود و همه ما وقتی از خانه بیرون می آمدیم خیلی انتظار نداشتیم که دیگر به خانه برگردیم. بعد از آن که مساله منافقین و ترورها تا حد زیادی مهار شد در یکی دو جا گزارش هایی بود که بنده هم جزو کسانی بودم که می بایستی از سوی منافقین ترور می شدم اما این سعادت را نداشتم و بعضی عزیزانی که در آن لیست بودند شهید شدند. این همه بزرگوارانی که در جبهه ها یا  در عرصه های دیگر شهید شدند و ما از آن غافله عقب ماندیم و هیچ نگرانی ندارم. خیلی هم این مسائل که مطرح می شود جدی نمی گیرم، اگر هم شد فدای سر شما ملت. در باره رد صلاحیت در وقت خودش صحبت می کنیم و خیلی ضعیف می دانم که چنین کاری انجام بگیرد. با توجه به معیارهایی که باید وجود داشته باشد. فقط از یک چیزی متاسفم و این را خدمت بزرگان هم گفتم، رفتاری که شورای نگهبان کرده است طوری شده است که دیگر رد صلاحیت در کشور ما یک نقطه ضعف به حساب نمی آید. مانند خیلی جاهای دیگر که نظام مردمی دارد و از جمله نظام ما واقعا می بایست در نظام جمهوری اسلامی ایران، زندان رفتن و رد صلاحیت شدن یک نقطه ضعف به حساب بیاید. آنقدر انسان های خوب، برجسته و مومن و فداکار رد صلاحیت شدند که کم کم دیگر این افراد اعتبار خود را در جامعه از دست داده اند. گرچه سبب محرومت جامعه می شود.
همانطوری که در جریان انتخابات مجلس هشتم و هفتم دیدیم چه نیروهای خوبی در سراسر کشور از صحنه خارج شدند. وقتی ما اصلاح طلبان در عرصه آمدیم به غیر از تهران تنها در 104 کرسی امکان رقابت داشتیم. در آن 104 کرسی هم عمدتا چهره های سرشناس را زده بودند و چهره های کمتر سرشناس و شریفی هم بودند که طبعا شانس رای آنان کمتر بود. در عین حال می بینید که حدود 60 نفر به مجلس امدند. من گفتم اگر در 260 یا 290 کرسی همراه با شهر تهران امکان رقابت داشتیم امروز ترکیب مجلس حتما ترکیب متفاوتی بود و این حق ملت ضایع شده است. در مورد خودم مسئله ای در این زمینه ندارم. هر چه بشود هم مشکلی ندارم. امیدوارم شورای محترم نگهبان کاری کند که رد صلاحیت ها واقعا نقطه ضعف به حساب بیاید و تائید صلاحیت ها اعتبار به حساب بیاید. اگر این طور نیست، یک عیبی در کار است که آن عیب را باید دوستان که دلشان هم برای نظام و انقلاب می سوزد مرتفع کنند.
 
 
خاتمي در جمع نخبگان ياسوج:
امام(ره)معتقد به مردم سالاري ديني بودند
شاهد انزواي كشور در عرصه بين‌المللي هستيم
 
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينكه هنر يك مدير ايجاد فرصت براي كشور است با انتقاد از فرصت‌سوزي‌هايي كه در سال‌هاي اخير صورت گرفته است، گفت: اينكه با يك سخنراني عمومي دشمن را مجبور به عذرخواهي از ايران كنيم يك نوع فرصت‌سازي است و اگر با يك سخنراني اجماع را عليه ايران زياد كنيم يك نوع فرصت‌سوزي محسوب مي‌شود.
سيد محمد خاتمي كه در ادامه سفر خود به استان كهكيلويه‌وبويراحمد در حسينيه دارالزهراي ياسوج در جمع نخبگان اين شهر سخن مي‌گفت با اشاره به انتخابات پيش رو اظهار داشت: اگر كسي بخواهد در انتخابات شركت كند بايد رويكردهايش علمي و مشخص باشد و فكر مي‌كنم كساني‌كه من مي‌شناسم اين موضوع را انجام خواهند داد.
وي با اشاره به سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي گفت: ملت راه خود را انتخاب كرده است و پيشوايان اصلاح‌طلبي اعم از انديشمندان و روحانيون بزرگوار آن‌را (انديشه اصلاح‌طلبي) تبيين كرده‌اند.
خاتمي با بيان اينكه جامعه ما همواره مشكلاتي داشته است به انقلاب مشروطيت اشاره كرد وگفت: متاسفانه از دل مشروطيت استبداد رضاخاني بيرون آمد.
وي با بيان اينكه محتواي جمهوري اسلامي امروز با تهديدهايي روبه‌رو است، نسبت به لزوم برخورد هوشمندانه با اين بحران‌ها تاكيد كرد و اظهار اميدواري نمود كشور از اين بحران‌ها به آساني عبور كند.
وي تصريح كرد: در اين سي سال بحران‌هاي بزرگ و كمرشكني داشتيم و خوشبختانه جامعه ما در مقابل اين بحران‌ها مقاومت كرد كه دليل آن عظمت امام راحل و شجاعت ملت ما بود.
رئيس دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه حفظ تماميت ارضي دستاورد بزرگي است، به دستاوردهاي مختلف كشور در عرصه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: معتقدم اين انقلاب و ملت خواست‌ها و آرمان‌هايي داشته كه تا رسيدن به آن فاصله‌هاي زيادي داريم.
خاتمي تاكيد كرد: ما خواستار جامعه‌اي آزاد هستيم يعني جامعه‌اي كه انسان حاكم بر سرنوشت خود باشد و آزادي فرد به خصوص نقد كساني كه در قدرت هستند به راحتي صورت گيرد و اين عين مردم‌سالاري است.
خاتمي به سخنان امام راحل در روز پيروزي انقلاب اشاره كرد و گفت: امام راحل ما نيز در سخنان خود بارها به آزادي بيان اشاره كردند و اين نشان از اين دارد كه ايشان معتقد به مردم‌سالاري ديني بودند.
وي با بيان اينكه ما جامعه‌اي آباد مي‌خواهيم كه شايسته ملت ايران باشد، تاكيد كرد: ما دچار يك عقب‌ماندگي مضمن هستيم و انتظار اين بود كه بعد از انقلاب اين عقب‌ماندگي از بين مي‌رفت و شاهد پيشرفت‌هايي باشيم.
رئيس دولت اصلاحات با اظهار گلايه از بي‌اخلاقي حاكم در عرصه بين‌المللي با بيان اينكه انتظار اين بود در ايران شاهد اين‌گونه بي‌اخلاقي‌ها نباشيم، گفت: ما البته پيشرفت‌هاي زيادي هم داشتيم اما در بسياري از جهات مانند توليد, اشتغال و كاهش فاصله طبقاتي و نيز ايجاد زمينه اميد براي آينده به خصوص براي نسل جوان شاخصه‌هاي مثبتي وجود ندارد به خصوص در سال‌هاي گذشته اين موضوع نمود بارزي پيدا كرد.
وي با بيان اينكه فرصت‌هاي به دست آمده معلوم نيست كه هميشه پيش بيايد، گفت: من به مقام معظم رهبري هم گفتم كه اگر برنامه پنجساله چهارم درست اجرا مي‌شد بسياري از فرصت‌ها از دست نمي‌رفت و معتقدم مي‌توانستيم در عرصه‌هاي گوناگون به خصوص در عرصه بين‌المللي از فرصت‌ها استفاده كنيم زيرا نومحافظه‌كاران آمريكا با عملكرد خود فرصت‌هايي در اختيار ما قرار داده‌اند كه البته از آن استفاده نكرده‌ايم و اكنون شاهد انزواي كشور در عرصه‌هاي بين‌المللي هستيم.
خاتمي با بيان اينكه نبايد انتظار داشت مشكلات يك شبه حل شود، فوريت كشور را در عرصه اقتصادي دانست و تاكيد كرد: بايد از فرصت‌هاي باقيمانده استفاده كنيم به خصوص در عرصه‌هاي اقتصادي كه معتقدم مشكلات زيادي در اين زمينه وجود دارد.
خاتمي با بيان اينكه هنر اين است كه يك مدير به خوبي براي كشور ايجاد فرصت كند، اظهار داشت: اينكه با يك سخنراني عمومي دشمن را مجبور به عذرخواهي از ايران كنيم يك نوع فرصت‌سازي است و اگر با يك سخنراني اجماع را عليه ايران زياد كنيم يك نوع فرصت‌سوزي محسوب مي‌شود.
رئيس دولت اصلاحات در پايان تاكيد كرد: آينده كشور متعلق به مردم است و اميدوارم با همدلي و تدبير وضعيت كهكيلويه‌وبويراحمد بهتر از اين شود.
استقبال كم‌نظير مردم ياسوج از رئيس دولت اصلاحات
مردم شهر ياسوج پيش از ورود خاتمي به شهر ياسوج از رئيس دولت اصلاحات استقبال كردند.
 
سيد محمد خاتمي بعد از سفر به استان فارس عصر جمعه به شهر ياسوج سفر كرد و لحظاتي پيش وارد اين شهر شد. اتوبوس حامل سيد محمدخاتمي در حالي‌ وارد ياسوج شد كه از بيست كيلومتري شهر ياسوج مورد استقبال مردمي كه از مدت‌ها پيش در انتظار خاتمي بودند و در مسير منتهي به ياسوج تجمع كرده بودند، مواجه شد.
حضور خاتمي در مسير منتهي به ياسوج به گونه‌اي بود كه پليس راه به يك طرفه كردن جاده براي سهولت تردد خودروهاي به استقبال آمده، مبادرت کرد.
یزدفردا
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا